Un enllaç al blog de l'artista plàstica Fina Veciana.
http://finaveciana.blogspot.com.es/2017/05/una-rosa-per-la-llibertat.html?m=1
dilluns, 29 de maig del 2017
Una rosa per la llibertat
dissabte, 27 de maig del 2017
Preguntes, de Josep Porcar
Com si fores la més bella resposta sense preguntes.../...
Vint-i-una preguntes per atendre les no respostes. L'esperar, ofici antic per als qui saben que és inútil l'espera i malgrat això hi persisteixen. Les preguntes sorgeixen quan de forma abrupta el desamor fa la seva partida.
Mag de la paraula, el poeta fa de la íntima trencadissa un cant de deslliurament semàntic on la sintaxi es trastoca, es subverteix en un joc intencionat (o no) d'una expressió en aparença caòtica, absurda i aparentment allunyada de la raó, ara bé... què hi ha més aprop de la raó i la lògica que alinear contingut i forma en una sola direcció quan el contingut és la perplexitat de l'abandonament amorós?
I un treball lingüístic que sembla donar-se de forma natural i que recull constel.lacions diverses de la natura amb un clar protagonisme de les bestioletes, siguin grills, abelles, aranyes, centpeus o formigues i on les seves excrecències també tenen un valor simbòlic que ens remet a la descomposició de la matèria, sigui física o espiritual. També tot allò que talla i que escapça: el sílex, el ganivet i la falç, imatges recurrents que ens ajuden a visualitzar aquest univers emocional de fragmentació i de violència.
I el pes de la mirada i de les mans en el record: De quina mirada mor l'última pestanya?.../...De quin lacrimal aquesta mar que abans salpava de nosaltres? (aquesta de que interessant!) I les mans: De quin groc, l'amor esgarria mans?.../... L'esquelet de la carícia que jo de tu te tinc.

Tingui o no en tingui, si els miratges amorosos serveixen per crear universos plens de veritat i bellesa com el que ens ofereix Josep Porcar en aquest treball, - i intueixo que també en d'altres que encara no hem tastat- , benvingut sigui el miratge.
© Carme Andrade
diumenge, 30 d’abril del 2017
Són els crits dels nens arrencats de la calidesa...
Són aquests els
crits que sento a les nits quan tanco els ulls. Els ulls esgarriats i
absents de les mares en la penombra em visiten, els crits dels nens
arrencats de la calidesa dels braços amorosos, és la run run de la marxa
pacífica del combatent sense repòs en el rastreig infinit per subterranis
malmesos.

De tot arreu
sorgeixen cavalls galopant, dels boscos i dels deserts, cavalls pregons de fam
i de set, galopades cercant un lloc on reposar i un abeurador d’aigües
tranquil.les. També sento els esgarips dels cavalls famolencs d’odi i
d’ambició, cavalls desbocats de menyspreu que atravessen planures i arramblen
amb tot el que troben al seu pas. Un dolor que sorgeix de les entranyes de la
terra i s’escampa, rius de sang,
artèries que inunden els carrers sense
cases, les llars sense ànima, la humanitat famolenca. La humanitat assedegada
ens reclama als de la geografia propícia.
Els habitants del primer món havíem perdut el tel protector que ens permetia aixoplugar-nos dintre del capoll en les hores d’alegre disbauxa, embrancats com estàvem en falses aparences, en miralls lluïts i deslluïts, en arravataments frenètics. Havíem esdevingut orbs. Els cadàvers començaren a sorgir a prop nostre. Del sud i de l’est ens arribaven taüts a la deriva enmig del nostre mar plens de criatures i de joves amb el somni d’Ulisses a la sang. Oh vella Europa!
Avui m’he aixecat abans de l’alba. He sortit al balcó. El món dormia encara. A la ciutat els punts de llum fosforescent al lluny indiquen el foc que no cessa més enllà de la frontera ocupada pels bàrbars amb els ganivets esmolats.
Inoperància de les formigues alades que sobrevolen astorades la màgica absència dels dies bells quan els frescals verderols somrients piulaven arcàdies, quan els nens tornaven a la llar amb la innocència de la rosa a cada galta.
©Carme Andrade
Brúixola, de Mathias Enard
Les hores passades llegint Brúixola de Mathias
Enard (Niort, 1972) han estat hores de
passió lectora, un gran regal per a l’esperit i per als sentits. Sentit i
sensibilitat, una recerca de l’harmonia entre l’orient i l’occident i una
recerca de l’alteritat, en definitiva el retrobament del jo a través de
l’altre, que no és res més que el mirall de tu mateix. La necessitat de l’acceptació de l’alteritat com a part integrant del
jo, com a contradicció fecunda, en paraules del mateix autor.
Un llibre de gran volada del qual podem
valorar la història que s’hi narra - la destrucció
actual de Síria en el rerefons -, però també
la matèria poètica amb què l’escriptor ens mostra el camí existencial del
protagonista, centrat en la seva malaltia física que actua com una mena de
nebulosa per amagar una autèntica malaltia de l’ànima i un amor impossible per
una dona, la Sarah, la seva bella obsessió.
Seguint amb la idea que estem davant d’una
obra ambiciosa, la desfilada d’erudició ens enlluerna i ens captiva. L’autor ha
creat un discurs de l’orientalisme amb l’aportació de poetes i músics iranians influents en l’art
europeu com Sadeq Hedayat, Omar Khayyam
i Rumi i d’artistes europeus que es van veure seduïts pel món oriental, Pessoa,
Balzac, Mandelson, Kafka, Chopin, Chateaubriand, Goethe i també per la petjada
de dones artistes, escriptores i aventureres del final del segle XIX, que en
alguns casos disfressades d’home, també anaren a la recerca d’allò diferent que
el nostre esperit occidental no té i que cercarà a l’Orient.
He llegit Brúixola amb l’emoció de reconèixe’m
en els meus propis viatges i en la meva experiència
vital i personal, de tal manera que la meva ha estat una lectura interactiva,
un autèntic diàleg entre el relat i el meu jo lector , amb moltes anotacions al marge que
enllacen literatura i vida viscuda. Un llibre que m’ha remès vitalment a tot
allò que fa referència a l’espiritualitat i a la metafísica que les ànimes
inquietes en algun moment de la vida cerquem.
I un fragment final desbocat i sincer, que actua com una declaració de principis:
Fotografia: Carme Andrade |
Torno a tancar els ulls,
el cor em batega tan càlid.
Quan verdejaran les fulles a la finestra?
Quan verdejaran les fulles a la finestra?
Quan tindré l'estimada entre els braços?
i pel sol tebi de l'esperança.
© Carme Andrade
dissabte, 1 d’abril del 2017
Submissió
Submissió, del francès Michel Houellebeck, a més de ser una excel·lent novel.la és la crònica fictícia d’un canvi
social profund a la veïna França. Fictícia, encara que amb possibilitats de fer-se realitat vist el
panorama de l’Europa actual.
Els valors de laïcitat i de llibertat que
semblaven ser consubstancials a la ciutadania francesa es veuen bandejats i
anul.lats per la matemàtica d’uns
resultats electorals. Tot juga a favor que el pèndol de la història retorni a
les èpoques on el Déu únic era el centre de totes les coses. El fracàs del
laïcisme a França i en general a Europa és explicat per diverses causes : la
incapacitat de la socialdemocràcia de donar sortides a les aspiracions de la
gent, la corrupció, que com una malaltia
viral s’ha anat estenent a tots nivells, el creixent empobriment de les classes
populars… i quan tot tremola, cal restituir, cal treure de l’armari els
salvadors de la pàtria.
A la societat que ens planteja Submissió, el salvador és el
partit islamista i en conseqüència els valors de la religió musulmana es configuraran com la guia moral, religiosa i
política de tota la societat. De mica en mica, el país es va resituant en les
noves coordenades ideològiques en què els imams i els preceptes de l’Alcorà van
eixamplant espais fins ocupar tots els estrats socials i on tot estarà regit i estructurat segons els mandats corànics. Ens situem, salvant les distàncies
tecnològiques i d'altres, en certa manera en les èpoques
fosques medievals i s'esborren de la memòria les concepcions humanistes. Quina bestialitat direm! No tanta, per desgràcia. El món en
què vivim és tan canviant i en són tants els ítems coincidents amb la hipòtesi
de la novel.la, que no ens sembla estar tan lluny d’aquesta ficció. Pensem un moment en l'aberrant trumpisme on la negació dels valors de la cultura, de la igualtat i dels drets humans comencen a estendre's sense adonar-nos-en.

En la nova configuració social, les classes altes del país s’aniran
acomodant als canvis culturals i ideològics amb els ajuts de les monarquies saudites del Golf. Les
universitats, la cultura i l’educació, - per suposat amb marca exclusivament
masculina- , seran sufragats pels nous rics del desert. S’establiria així el
somni d’un nou imperi romà en versió musulmana que s’estendria des d’Algèria,
Tunísia i el Marroc fins el nord d’Europa. De rerefons, la capacitat
d’assimilació del gènere humà a les novetats quan l’economia beneficia les
capes altes i mitjanes. Els
pobres tindrien les necessitats bàsiques cobertes. S’establiria un nou
socialisme híbrid basat en el pilar de
l’almoina social i en una economia que rescataria les petites unitats productives,
cosa que animaria els joves, homes sempre, a ser emprenedors de petits negocis.
Es bandejarà de l'educació pública la tradició de lliurepensament i com a molt es reservarà als museus i als centres d’estudi especialitzats. Una nova era, un nou somni al qual tothom hi contribuirà. La dona
serà apartada de la vida social, laboral i intel·lectual del país. Amb les
dones fora de circulació i definitivament invisibilitzades, el nou ordre haurà
transformat els costums morals de la població de forma radical. El
gènere masculí guanyarà en el nombre de dones per al seu gaudi, sigui sexual o com a responsables de la llar. Els qui s’ho permetin
en tindran una dona de jove i una altra de gran com a mínim; cadascuna amb una
funció diferenciada dintre de la casa pairal, ambdues al servei de l’home, del
patriarca.
El protagonista de Submissió, el professor universitari que opta per dimitir en veure els canvis de la seva universitat, acaba sucumbint al miratge de la nova societat, acaba per veure-hi, com a potencial mascle alfa, uns nous privilegis desconeguts en la vella societat laica. En cap moment, Houllebeck apunta
la més mínima reacció resistencial per part de les dones, - ni per part dels homes,
tot sigui dit de passada- , cosa que les invisibilitza
dues vegades: en la lògica de la praxis ideològica i en la ment del novel.lista que obvia la
mínima possibilitat de resistència en el seu relat. Aquesta és la nota més
tràgica i desesperançadora. Aquesta indigna i indignant complicitat
generalitzada de tota la societat és el punt que ens fa rebotar de la butaca de
lectura.
Ironia? Provocació? sens dubte. Benvingudes les provocacions si són germinadores de dubtes
i de reflexions. Un llibre que cal mirar-lo de cara i afrontar-ne els reptes que ens proposa. Un llibre que ens alerta i ens posa en guàrdia. I repeteixo: una bona novel.la amb tots elements necessaris: argument, personatges ben definits, acció, context, reflexió, i un ritme adequat
per mantenir l’atenció en tot moment.
© Carme Andrade
dilluns, 20 de març del 2017
L'incert alberg
L'incert alberg, Josep Igual. Editorial Afers, 2016
De l’incert en faig alberg deia en Foix. La incertesa és la nostra casa. La incertesa connatural i
humana que arrenca des del moment que la humanitat s’adona i pren consciència
que no sabem què hi hem vingut a fer en aquest món. La consciència ens aboca a preguntes
sense reposta. Des de la talaia del primer món, les nostres incerteses són les d’un
demà que se’ns presenta ple de clarobscurs, inestable, però amb tot, són les incerteses d'un món privilegiat, si no obviem les incerteses estructurals de les tres quartes parts restants del
planeta. L’autor adopta el vers foixà per
al seu dietari l’ any 2011. Aleshores i encara ara, dura la fuetada de la crisi i
molt especialment en els oficis del món de la cultura i de les arts.
![]() |
Fotografia: Carme Andrade. Paisatge deltaic a l'hivern |
A les endreces del
llibre hi trobem la primera declaració d’intencions. Dos poetes, un assagista i
un filòsof: Foix, Montaigne, Joan Fuster i el poeta José Angel Valente
encapçalen el dietari amb unes citacions que situen la vida com a nucli central
de la literatura. Un dietari no és sinó trossos de la vida, sense que importi
gaire si són reals del tot o només ho són a mitges. L’Incert alberg veurem que
és molt més que això.
Al llarg de l’any
2011, en Josep Igual va desgranant el seu dia a dia tot i engalzant experiència
personal amb reflexió, molt sovint fent-se seu el pensament dels autors que
acumula en la seva motxilla lectora, profunda i ben autodirigida. Substitueix
la pròpia reflexió per una cita del filòsof, del poeta o de l’artista i té la
rara habilitat d’integrar coneixement erudit en quantitat i en qualitat amb el
devenir de les hores senzilles en uns espais on el sol, els núvols i els pardals o els gats en són
protagonistes, així com ho són els vells que seuen sota l’ombra dels plataners
de la plaça.
En aquest
microcosmos ben mediterrani, l’autor hi troba tot el material humà i ambiental que necessita
per fer del seu dietari una lliçó d’alta volada literària i vital. La seva
obstinada opció de viure en l’art i per a l’art, opció valenta, inaudita i
insòlita en els temps que corren, constitueix, al meu mode de veure, la gran
fondària de tot plegat.
Un autor que sembla
que es mantingui distanciat del que en diríem els saraus mediàtics i que, de
ben segur, aquest fet li proporciona llibertat de pensament i el temps per anar cuinant
una literatura rica en llargària i en qualitat. I també un autor compromès amb
el món,- petit i gran- que l’envolta i connectat intel.lectualment més enllà dels nostres límits
geogràfics. Un escriptor que hi dedica hores diàries de lectura és un escriptor
d’ofici. Sense aquest treball disciplinat de lectura no s’assoleixen els nivells
de robustesa que observem a L’Incert
Alberg. El dietari conté un amplíssim registre de gèneres quant a referents
i no només literaris, sinó filosòfics, musicals i artístics en general. I s’hi
respira sinceritat a dojo. Agafades dues pàgines del dietari a l’atzar ens topem amb uns quants noms propis de prestigi: la narradora Katherine Mansfield, Virginia Woolf, Emily
Dickinson, Txèkhov, Pasolini i el polític Andreotti.
Res és gratuït en les seves
pàgines. Un fet quotidià o que ocorri a l’altra punta de món, l'autor ens el presenta amb la lucidesa i la profunditat d’un coneixedor del tema i ens regala una
reflexió final a tall de conclusió des d’una mirada crítica i mordaç sobre el
fet.
Res humà m’és aliè. Sóc home, res del que és humà no m’és indiferent, deia Publi Terenci Afer, (s.II AC). Pensament recollit més tard pels humanistes.
La paraula humanisme avui, ara, enmig de la voràgine materialista que allunya
el pensament de les aules i del quefer individual i col.lectiu, és el tresor,
que a la manera dels antics, caldrà preservar com els nostres ancestres
preservaven el foc. Caldrà vetllar fent torns, de nit, perquè no s’apagui.
Josep Igual persegueix aquesta fita. Salvar les paraules, salvar el pensament
universal dels que ens han precedit i a la fi, salvar-nos nosaltres. A les
seves pàgines l’art és experiència i la lletra és vehicle per construir coneixement, amb mirada de revolta, si bé ombrejada
per un cert fatalisme, ben justificat pel viratge polític planetari que patim.
El dia a dia del
seu dietari s’inicia sovint amb la contemplació gairebé beatífica del tros de
cel des del seu cau, dels ocells que habiten a la vora o dels que passen ben a
prop. Els núvols, el garbinet i la banda sonora que acompanyaran el cafè ens
van introduint de forma lenta com en un vals matiner cap a les activitats
relacionades amb els seus dos oficis: escriptor i músic. Les sortides al món
exterior, sempre a peu o amb bus, són un balcó des d’on fer bona literatura: observar,
raonar, il.lustrar i concloure. Res humà li és aliè. Tot s’aprofita per
extreure'n pensament i literatura. La vida
i la literatura en un contínuum sense exclusions.
Per altra banda,
com a lectora que estima la llengua - les llengües- agraeixo el ventall
amplíssim d’adjectius que engrandeixen i l' embelleixen, així com
algunes picades d’ullet que ens fa l’escriptor en inserir fragments de ficció
plens d’humor i ironia, sense oblidar, - qüestió que mereixeria un estudi a fons- el cos teòric de pensament literari que sustenta l’autor. Aquí en tenim un
exemple:
Els bons poetes saben quan han de deixar un poema una
mica despentinat. Dominar la controlada descurança és un dels pinyols més
difícils de l’art d’escriure (no només versos). Hi ha textos que demanen la
taca accidental i moririen amb l’excés de rigor.
El dietari que
tinc a les mans no és un dietari a l’ús; és una gran lliçó de literatura viva i d’humanisme, cuinada amb
ofici, erudició, amb una expressió acurada, precisa i rica i el que és més
difícil d’aconseguir: amb amenitat, fins el punt que un pic el comences no el
pots deixar de llegir, tal com ens ocorre amb la millor narrativa.
© Carme Andrade
dilluns, 13 de març del 2017
El nostre pitjor enemic, de Jesús Tibau
XXXIII Premi de Narrativa Ribera d'Ebre, El nostre pitjor enemic de Jesús Tibau és una narració curta que se'ns presenta de forma poc convencional des de les primeres pàgines.
Està estructurada en vint capítols, dinou dels quals corresponen a una data en concret i un altre capítol que es correspondria a quaranta anys abans de les dates anteriors.
En primer lloc sorprèn la conjunció espai temps. Un espai fictici en un temps força indefinit. Aquesta inconcreció del context on es desenvolupa l'acció es manté al llarg de tots els capítols. Un temps no lineal, on les escenes del passat donen sentit al present en un continu moviment de l'ara a l'abans i viceversa. L'espai, una illa hiperbolitzada en les seves característiques d'illa morta, de paisatge aspre i assedegat, un espai natural sotmès al sol, al vent, a les tempestes violentes on sembla que no pugui sobreviure cap criatura. Una illa semblant a un home abandonat a la seva sort, una illa fòssil. En aquest paratge allunyat de tot hi arriben uns personatges, tots ells militars, per tal d'acomplir una missió.
El Comandant sobre el qual pivota la narració és un personatge complex i contradictori. Militar per tradició familiar però que no posseeix cap de les qualitats que se suposa que hauria de tenir un militar. Mancat d'autoritat, de caràcter feble, acomplexat a causa del seu físic i d'un passat mancat d'afecte. És l'antítesi de la figura d'un militar. Els altres personatges masculins que l'acompanyen, tots ells militars, també es troben molt lluny de l'arquetip dels típics homes de les casernes.
La missió a la qual van destinats els soldats i els seus caps queda una mica eclipsada per situacions que ens fan pensar en un d'aquells films antics del gènere de ciència ficció on formigues gegants o ocells prehistòrics ataquen persones indefenses. Aquí, les papallones gegants o els crancs mossegadors apareixen sense gaire explicacions com una amenaça més que assola la vida dels soldats.
A aquestes amenaces físiques, cal afegir la presència de la despòtica Comandanta, la dona del Comandant, una dona poderosa que amb el seu caràcter desdenyós i ambiciós afegeix tristor i vergonya al desafortunat marit. La mare del Comandant és l'altra figura femenina que sovint apareix de forma fantasmàgorica - de fet fa anys que és morta-, cosa que hi afegeix un aire de narració enigmàtica.
La missió a la qual van destinats els soldats i els seus caps queda una mica eclipsada per situacions que ens fan pensar en un d'aquells films antics del gènere de ciència ficció on formigues gegants o ocells prehistòrics ataquen persones indefenses. Aquí, les papallones gegants o els crancs mossegadors apareixen sense gaire explicacions com una amenaça més que assola la vida dels soldats.
A aquestes amenaces físiques, cal afegir la presència de la despòtica Comandanta, la dona del Comandant, una dona poderosa que amb el seu caràcter desdenyós i ambiciós afegeix tristor i vergonya al desafortunat marit. La mare del Comandant és l'altra figura femenina que sovint apareix de forma fantasmàgorica - de fet fa anys que és morta-, cosa que hi afegeix un aire de narració enigmàtica.
Misteris no resolts, ombres que viuen en subterranis i personatges estranys dels quals en sabem ben poca cosa, com és el cas del Mariscal, la màxima autoritat del destacament, antic dictador, sembla ser, confinat a les seves habitacions i del qual aventurem que deu ser part de l'objectiu de la missió.
Entremig d'aquesta barreja, de tant en tant apareixen fragments descriptius de prosa poètica, cosa que afegeix encara més hetereogeneïtat al conjunt de la narració.
Per altra banda, la inclusió d'elements provinents de la mitologia clàssica com el Minotaure, la deessa Fortuna i el Laberint sorgeixen en un intent probable de dotar de profunditat i d'un cert simbolisme el relat.
En resum, una narració poc convencional, pel que té d'heterogènia, cuinada amb elements força sorprenents.
Un relat que es tanca de forma una mica sobtada,- de fet esperàvem més esdeveniments-, tot i proclamant que el pitjor enemic som nosaltres mateixos,
©Carme Andrade
Un relat que es tanca de forma una mica sobtada,- de fet esperàvem més esdeveniments-, tot i proclamant que el pitjor enemic som nosaltres mateixos,
©Carme Andrade
Subscriure's a:
Missatges (Atom)