Trenta-vuit relats curts darrera una portada de Cossetània Edicions que pot donar peu a
pensar que en el seu interior es narren històries on els antifaços, les
manilles o les pistoles van circulant en habitacions rònegues de clubs de carretera. Res més lluny. Els Amors
gairebé eterns del Josep Igual podrien passar per relats i prou, si no fos
perquè sempre hi ha una història en què el sexe i les trifulgues conseqüents estan
present en cos i ànima i… mai més ben dit. El cos el posa la mateixa natura del
tema i l’ànima la infon la qualitat de l’estil narratiu i el pòsit culte i
llegit que l’autor deixa anar entremig de les narracions com aquell que no vol
la cosa, però sí que la vol, perquè és evident que l’autor sap el que es porta
entre lletres; només cal fer una ullada a alguns dels títols dels relats per
adonar-nos que el gènere d’Amors gairebé
eterns va més enllà o més ençà – segons quin sigui el nostre punt de
partida- de la qualificació de gènere eròtic sense més. Títols com No sóc Nabokov, nena. Quan plau a Déu que la fusta peresca, La sal
de la terra, L’escapada, El pianista, Llibreta
oculta, etc són títols que ens remeten a universos culturals i artístics
ben diversos. Les referències musicals,
plàstiques i literàries són abundoses: Jean Genet, Bohumil Hrabal, Txhéhov, Van
Gogh, Machado, Velázquez, Jimmy Hendrix,
Ava Gardner, Pink Floyd, Pollock, Joseph Beauys, Led Zeppelin i molts altres es
passegen entre les pàgines dels Amors
gairebé eterns com referents culturals d’uns personatges que, malgrat protagonitzar històries molt curtes són
personatges sòlids i creïbles. Alguns llegeixen Shakespeare, altres esmorzen
amb J.S.Bach, Mahler o Debussy; personatges del món de la lletra o de l'art amb la marca generacional d’una època dita postmoderna en què els símptomes del
descrèdit de certs valors fins aleshores en alça ja començaven a manifestar-se en pro d’un
neoliberalisme creixent. I tot ben amanit
sense grinyols estilístics on les escenes de sexe i carn estan tractades amb realisme
i vigor gràcies a uns excel.lents diàlegs on la ironia i l’humor se’ns
revelen com la vaselina que alleugereix la possible sordidesa del relat. I la
distància intel.lectualitza la història, cosa que l’autor practica en acabar-les
amb una idea desmitificadora o amb un pensament irònic: El que es perd, es perd per sempre. Ja ho deia el poeta o aquest altre: El suïcidi dels babaus, quina cosa més
inquietant.
La distància desdramatitza i ens fa acabar la lectura amb un somriure a la boca; així és com he anat tancant cada relat. Ara encara sou a temps de marcar-vos un bonic somriure als llavis. © Carme Andrade
La distància desdramatitza i ens fa acabar la lectura amb un somriure a la boca; així és com he anat tancant cada relat. Ara encara sou a temps de marcar-vos un bonic somriure als llavis. © Carme Andrade
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada