Fotografia: Carme Andrade |
Avui he llegit que Adorno deia
que és un escàndol i
immoral que algú escrigui un poema després de
l’existència d’Auswitchz.
De què parlen quan els escriptors escriuen? De
l’abisme de la mort o de l’abisme de la crueltat humana? Els meus poemes
segueixen una òrbita, sempre la mateixa. No saben, no poden sortir d’una anella
que els té empresonats. Van donar tombs i tombs sempre en la mateixa òrbita.
Atrapats en l’espai. Sempre giren i roden en un mateix univers i això cansa. Si
intento sortir de l’òrbita em sento estrangera a casa meva. És una altra que
m’habita i aleshores torno al viatge que em té lligada a una roda. I això
cansa.
Penso en l’escarabat esclafat o en l’escarabat que mor estant viu, mor perquè ha quedat de panxa enlaire i no sap
com girar-se. Al llarg dels mils d’anys d’evolució , la natura encara no li ha
concedit les eines adequades per
girar-se. Encara. Encara. Les runes del terratrèmol del Nepal. Una carretera,
la carretera de l’Amistat que uneix el Nepal i el Tibet, una carretera feta
miques. Realitat, metàfora, realitat. Ajustem-nos els cinturons. Aviat
aterrarem. Ens espera una nova vida on viurem en ciutats que estaran sempre
florides, els passeigs s’ompliran de joves, de vells i nens que xerraran i riuran.
Ajusta’t el cinturó company que aterrarem a una ciutat on sonaran les campanes
alegres de tots els edificis públics i on la gent es saludarà. Sento el xiulet
permanent de l’orella esquerra, allí s’està. Ja no m’emprenya, ha passat a ser
el company fidel de viatge de totes les travessies. El mar avui, els cossos
engolits per la maldat, -Eh! Jo vaig pagar mil sis-cents perquè no era tunisià.
L’amic tunisià només va pagar sis-cents euros. El mar avui tornarà a engolir
els cossos mentre ens banyem untats de cremes solars, mentre els nostres nens
aixequen la sorra amb les seves manetes dolces i rabassudetes.
Avui, ahir,
demà, cossos i més cossos. Adorno, tens raó, és immoral escriure res, pintar la bellesa, després de... Sam Abrams al
poema Lichi-nuts diu que som com els litxís. La closca fràgil, l’abric de
punxes, tot per protegir la carn. Fem veure que no ens afecta res, estem
protegits, però tenim la carn tendra . Les punxes les tenim perquè els cadàvers
que floten davant nostre no ens afectin. Vaig ser a Mauthausen, fa molts anys.
Hi vaig portar el meu fill de 9 anys aleshores. Les fotografies dels cadàvers
amuntegats, les vitrines amb les sabates dels condemnats també amuntegades. Ara
aquests cossos flotant. Hi ha cap diferència? No entenia que el poble veí a Mauthausen
no sabessin el final tràgic dels trens que arribaven plens de gent, però sí que
sabien. El litxí amb les seves punxes. Com nosaltres. Sabem, sabem. Consciència
operativa. No n´hi ha prou amb tenir consciència. O és operativa o la nostra
espècie se’n va al carall. Avui a la ràdio han entrevistat l’Eudald Carbonell.
Molt bé, tenim consciència i ara fem-la operativa. Tots amb la consciència
operativa salvarem els cossos, Quan?
Els morts ja no hi són. Quan de temps estan dintre del mar abans els
peixos no se’ls facin seus? Un pensament
tabú, no podem dir en veu alta enmig d’una alegre conversa entre amics fent una
tapeta, -Doncs jo he decidit no menjar MAI MÉS peix del Mediterrani en ma vida.../...
Si no es pogués escriure després del terrible i injust drama d’Auswitchz, tampoc no ho podríem haver fet després de la destrucció de barris sencers dels palestins, o de l'entrada dels franquistes a Barcelona i a d'altres pobles on van omplir cunetes de cadàvers.
ResponEliminaNi els nostres avantpassats podrien haver escrit després de la Inquisició, ni de les Creauades, ni de les invasions d'Almansur, ni la dels bàrbars, ni del Circ Romà, ni de les matances de Jericó quan van caure les muralles, o les de l'Alexandre el Gran.... i així fins la primera tribu que va aniquilar la dels seus veïns.
Seríem analfabets.
Fa pensar, aquesta frase. Però la poesia ajuda a viure, perquè la vida sempre és un infern de pedra envoltada de capes d'empatia.
ResponElimina