Tres narracions, tres
protagonistes, tres universos personals.
Lila, Maria i Ondina són
protagonistes de tres llibres llegits aquesta primavera per una lectora que ha
entrat de ple en els tres relats vitals. La frontera entre les tres vides és nítida;
en aparença les tres dones no tenen en
comú cap coordenada vital. Què incita a la lectora a fer-ne una mirada
global de totes tres, com si veiés tres paisatges en una mateixa pantalla? Res
més que el plaer de jugar amb les tres protagonistes intentant esbrinar
confluències o punts en contacte.
Així Lila i Ondina tenen noms
bells, de ressonàncies mítiques. Lila, que significa esperit de déu o flor bella; Ondina, una
dona d’aigua, una fada. “lo collverd d’or, d’ales de cel / bec groc i
negre, / que a l’aixecar lo vol alegre / més que un aucell/ alapintat sembla un
joiell / de pedres fines / fet per sílfides i ondines.” (Cant IV Canigó, J. Verdaguer).
Maria, nom popular i corrent entre les nostres mares i àvies.
Maria, coprotagonista de Cadenes
subtils (2016), de Teresa Duch, és l’heroïna anònima que ha viscut els
atzarosos anys de la postguerra civil marcats per la tragèdia però que malgrat
un passat dolorós té la força suficient com per viure intensament el present i
encomanar-la a una dona jove, la Mimí, tot i fent-la hereva del seu passat sentimental.
Ondina, la protagonista de La força
d’Aglaia (2016), de Maria Lluïsa Amorós, és una dona de classe mitjana
actual que veu com la seva vida segura i burgesa comença a fer aigües per tots
costats i es veu en obligació d' arremangar-se i intentar surar com sigui.
Lila és un bebè quan és abandonada en un paratge de l'estat de Iowa i recollida per una dona rodamón en l'Amèrica fosca de després de la depressió. Lila esdevindrà una dona sensible i intel·ligent malgrat les circumstàncies de pobresa i marginació en què viurà. Trobarà la salvació i el repòs espiritual i personal gràcies a la coneixença d'un home religiós, un pastor església, amb el qual s'hi casarà.
Lila,(2014) de Maryline Robinson, com la Maria de Cadenes subtils són dones criades per persones alienes a la pròpia família i en unes circumstàncies excepcionals.
Lila serà recollida literalment del fang i la Maria de Cadenes subtils s’escaparà de la bomba que matarà els seus pares. El
germen del drama en ambdós casos està servit. Ondina, filla d'una família
burgesa també ens revela un passat familiar en què l'ombra de la germana
absent es fa present de forma obsessiva en la seva vida. A La força d'Aglaia (2016) de Maria Lluïsa Amorós, l’Ondina treu
forces com ho fa l’Aglaia a Les prunes d’or (Els fruits saborosos) del
poema d'en Carner i que li serveix a l’autora per introduir la narració.
El punt que uniria les tres vides seria la força per superar els esdeveniments i en especial la recerca de la pròpia identitat individual. En el cas de la Lila la recerca tindrà unes característiques més espirituals i filosòfiques; Ondina cercarà l’equilibri emocional i sentimental i Maria, ja gran, cercarà desfer-se d’unes cadenes del passat que l’ofeguen, en definitiva la recerca de la llibertat.
Espiritualitat, vida emocional i llibertat, seran els tres paradigmes on hem de situar les tres protagonistes, tres dones del nostre temps.
El punt que uniria les tres vides seria la força per superar els esdeveniments i en especial la recerca de la pròpia identitat individual. En el cas de la Lila la recerca tindrà unes característiques més espirituals i filosòfiques; Ondina cercarà l’equilibri emocional i sentimental i Maria, ja gran, cercarà desfer-se d’unes cadenes del passat que l’ofeguen, en definitiva la recerca de la llibertat.
Espiritualitat, vida emocional i llibertat, seran els tres paradigmes on hem de situar les tres protagonistes, tres dones del nostre temps.
Quan es presenti "Cadenes subtils", de la Teresa Duch, a la llibreria "La Impossible" de Barcelona, tinc previst ser-hi.
ResponEliminaGràcies per la crítica comparativa tant ben feta.
Només perquè has agermanat les tres dones, em penso llegir els altres llibres, Carme. Les teves ressenyes no acostumen a fallar mai - i aquest cop està malament que ho digui jo- o és que coincidim en gustos, no? Gràcies, Carme!
ResponElimina